Meditaties


(Pagina onder constructie)

Hieronder vind je alle meditaties die tijdens de MBCT Mindfulness Training worden gebruikt en meer. Nu zijn de korte en de lange Bodyscan, de 3-minuten-ademruimte in werking. Klik op de plaatjes om naar de meditaties te gaan.


Zitmeditatie 1

20 minuten. In deze geleide meditatie richt je de aandacht op de ademhaling en het lichaam. Dit doen we zittend, waarbij we een open en waardige houding aannemen. Deze houding weerspiegeld de intentie voor onze interne, geestelijke houding. 

Zitmeditatie 2

Zitmeditatie 3



Lange Bodyscan

35 minuten. De bodyscan is een oefening in het richten van de aandacht. Dit is niet eenvoudig en je zult merken dat je snel bent afgeleid. Merk het op wanneer dit gebeurd en breng de aandacht vriendelijk en zonder te oordelen weer terug. Dat is de oefening! 1000 maal opnieuw...

Korte  Bodyscan

20 minuten. De korte bodyscan is een goed alternatief voor de lange, wanneer je niet veel tijd hebt. Gun het jezelf af en toe gewoon, maar waak er ook voor of je niet te gemakzuchtig bent. Zoek de balans tussen discipline en niet te streng zijn voor jezelf. Naar welke kant nijg jij in het dagelijks leven?

3 Minuten Ademruimte

3 minuten. Deze korte oefening is ideaal om mindful momentjes in je dagelijks leven te creëren. Even je ogen dicht achter de computer...of op de wc. De ademruimte fungeert als een soort thermometer om je huidige staat op te nemen. Hoe vaker je dit oefent, des te makkelijker je er op kunt terugvallen als je het écht nodig hebt.


3 Minuten Ademruimte Coping

3 minuten. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Deze ademruimte helpt je bij de moeilijke momenten. Het schept ruimte in je gevoelens en gedachten, juist door er op in zoomen en te accepteren wat er zich aandient. Wat er ook is, het is ok!

Loop Meditatie

Mindful Bewegen


Berg en Hemel Meditatie

Meditatie voor Vliegangst

20 minuten. Zelf heb ik jarenlang veel gevlogen met vliegangst. Ik weet dus hoe het voelt. Voor een vriendin met vliegangst heb ik deze meditatie ingesproken. Misschien hebben meer mensen er iets aan.