Wat is Mindfulness?


Misschien merk je dat je in je leven vast zit in een oud spoor. Het leidt niet naar waar je werkelijk heen wilt. Piekeren, stress, geen nee kunnen zeggen, conflicten met collega’s, moeite met keuzes maken… We hebben er last van, maar de wissel omzetten naar een effectiever spoor blijkt niet altijd eenvoudig.

 

Mindfulness kan je hierbij helpen. Door heel bewust in het hier-en-nu te zijn, leer je jezelf zonder oordeel kennen en accepteren, met alles wat er nu speelt. Zo kom je vanzelf het moment tegen waarop je de wissel naar het andere spoor kan trekken: het spoor van jouw keuze. Mindfulness geeft je keuzeVRIJheid… en dat maakt gelukkig!

 

Lees hieronder meer over wat Mindfulness is, over de 8-weekse Mindfulness Training en voor wie de training geschikt is.

Klik hier en ga naar de agenda om te zien wanneer de volgende training van start gaat of wat de andere mogelijkheden zijn.



Wat is Mindfulness?

Mindfulness is het bewust richten van je aandacht in het hier-en-nu, zonder te oordelen.

 

Wat kan ik daar dan mee?

Eigenlijk kun je er helemaal niets mee en dat is precies het punt: Je leert juist eens helemaal niets te doen, maar om gewoon te zijn met alles wat zich voordoet.

 

En wat heb ik daar dan aan?

Heel veel!

 

Dat zal ik uitleggen:

Je komt er mee tot rust. Je leert je gedachten los te laten en alles te laten zijn wat het is, in dit moment. Wat het ook is, het is ok, het mag er zijn.

 

Je leert je aandacht te richten in het nu, en dus niet in het verleden of de toekomst. Je creëert een soort pauze mogelijkheid waarmee je ruimte schept. In deze ruimte kun je naar jezelf kijken alsof je je eigen getuige bent. Vanuit deze positie kun je beter zien wat je echt wilt, wat echt goed voor je is en hoe je dit kunt bereiken.

 

Je komt dus los van piekeren, malen, oordelen over jezelf en anderen, stress... simpelweg door je aandacht puur in het nu te houden. Simpelweg betekent in dit geval helaas niet simpel gedaan.

 

Probeer het maar eens:

- Ga even rechtop zitten en sluit je ogen.

- Doe nu eens helemaal niets en richt je op wat er zich hier en nu voordoet.

 

Binnen de kortste keren zul je merken dat je je afvraagt waar je in hemelsnaam mee bezig bent, wat hier de bedoeling van is, of je hoort jezelf denken: ‘Nou, zo moeilijk kan het toch niet zijn?’. En voor je het weet, word je door die gedachte meegenomen en zit je opeens in een heel verhaal… En weg is de ruimte die je zoveel rust en inzicht kan geven.

 

Het vergt oefening om deze ruimte in jezelf te ontwikkelen en te vergroten en vandaar deze training.

  

De MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) Mindfulness Training is een wetenschappelijk onderbouwde en bewezen zeer effectieve methode, voortkomend uit het 2500 jaar oude  Boeddhisme.



De 8-weekse training

Mindfulness is geen methode die je oppikt door er een boek over te lezen. Het is een methode die oefening vergt. 

 

Tijdens de 8 mindfulness-sessies leer je verschillende oefeningen en technieken en verkrijg je veel inzichten over hoe jij bewuster en zonder te oordelen in het leven kunt staan. Je leert je eigen belemmerende gedrags- en gedachtenpatronen kennen, herkennen en erkennen...om ze er vervolgens te laten zijn. Je leert jezelf accepteren en liefhebben zoals je bent, met alles erop en eraan en dat geeft een diepgeworteld zelfvertrouwen! En vervolgens laat je de paradox van mindfulness het werk doen: door jezelf helemaal te accepteren zoals je bent, zul je veranderen.

 

Hoe ver je hier in komt hangt er van af in hoeverre je hieraan durft over te geven en hoeveel je oefent. Mindfulness vergt moed, doorzettingsvermogen en vertrouwen. Tegelijkertijd gééft mindfulness je moed, doorzettingsvermogen en vertrouwen. Dus begin! Dat kan op ieder moment en telkens weer opnieuw...

 

Je krijgt huiswerk en schriftelijk materiaal mee om dagelijks thuis te oefenen. Zo kun je deze nieuwe vaardigheden direct in de praktijk brengen, thuis en op je werk. 

 

De groepstraining bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur. Volg je de training privé, dan zijn het sessies van 1,5 uur.



Voor wie?

Mindfulness is voor iedereen die bewuster in het leven wil staan en meer keuzevrijheid wil ervaren, in plaats van het gevoel overgeleverd te zijn aan de grillen van jezelf, anderen of het leven.

 

Zelf kunnen bepalen wat je denkt, voelt en doet, in goede en in slechte tijden, maakt gelukkig!

 

Dus wat wil jij?

  • minder piekeren
  • leren accepteren 
  • gezonder eten
  • grenzen stellen
  • minder woede-uitbarstingen
  • weten wat je wilt
  • leren loslaten
  • meer rust
  • meer aandacht voor je gezin
  • betere balans tussen werk en privé
  • minder stress
  • beter communiceren
  • beter voor jezelf zorgen
  • je minder ergeren aan anderen
  • meer zelfvertrouwen 
  • meer genieten
  • rustiger autorijden
  • meer lezen
  • minder twijfelen
  • ... wat het ook is dat jij ècht wilt en belangrijk vindt!

 

Ben je nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met mij, Tamara. Ik vertel je er graag meer over!